Минулого тижня, 19 квітня, в рамках впровадження проєкту «Зміцнення транскордонної безпеки спільними заходами, спрямованими на запобігання паводків та затоплення внутрішніми водами у межиріччі річок Тиса і Тур» SAFETISZA, організовано семінар із підвищення обізнаності місцевих органів влади та громадськості щодо діяльності проєкту на угорській території.
Метою семінару стало інформування учасників про заходи із захисту від паводків та управління внутрішніми водами, спрямовані на пом’якшення негативних наслідків повеней та зміни клімату на спільній Батарській системі. У заході взяли участь голови зацікавлених органів місцевих самоврядувань Угорщини.
На початку семінару начальник відділу ППЗ та управління річками Верхнє-Тисайської Дирекції водного господарства Дойко Іштван розповів про роботи з посилення протипаводкового захисту вздовж ліній захисту р. Тур. Цікаво було дізнатися про історію формування системи протипаводкового захисту, починаючи з ХIХ століття, проведення будівельних, берегоукріплювальних робіт, влаштування гідротехнічних споруд, будинків руслових, проходження паводків, зокрема, катастрофічного паводку 2001 року, коли через прорив дамби на р.Тур відбулося затоплення території, будівництво акумулюючих ємностей і розбудову системи автоматизованих гідропостів.
У наступному виступі заступник начальника Сотмарської інженерної дільниці Верхнє-Тисайської Дирекції водного господарства Філеп Дюла представив передумови і виконання заходів на угорській території проєкту SAFETISZA. Цьому проекту передувала дуже серйозна підготовча робота як з української, так і з угорської сторони. Зміни клімату, які ми спостерігаємо, зумовлюють трансформацію підходу до управління водними ресурсами. У сучасних умовах дуже важливо не втрачати ту воду, яку можна утримати локально, а доставляти її, за допомогою гідротехнічних споруд та використовуючи рельєф місцевості, в місця дефіциту води. З цієї точки зору, експерти дослідили водогосподарську систему Батар-Паладь і окреслили необхідні кроки, щоб мати можливість вжити заходів, які одночасно слугуватимуть захисту від паводкових і внутрішніх вод для населення регіону, а також найбільш ефективному розподілу водопостачання в період нестачі води. Реалізовані в межах цього проєкту інфраструктурні роботи включать реконструкцію дамб двох меліоративних каналів загальною протяжністю 6,65 км, будівництво гідротехнічних споруд, влаштування експлуатаційної дороги на правобережній дамбі річки Тур довжиною 5,65 км. Також елементами заходів на угорській території є розвиток сучасних технологій з метою передачі гідрометеорологічних даних, придбання офісної та експлуатаційної техніки (комп’ютери з програмним забезпеченням, дрон, GPS навігатор, транспортний засіб). Було висвітлено також зв’язок заходів проєкту з елементами будівництва акумулюючого польдеру Тиса-Туркозі, і важливість реалізації інвестицій у водному господарстві.
Про впровадження заходів та досягнуті результати проєкту на українській території учасникам семінару розповіла менеджер Марина Скраль, начальник відділу міжнародного співробітництва та міжнародних проєктів БУВР Тиси. Грантовий контракт для впровадження проєкту було підписано у серпні 2019 року, а заходи проєкту предбачені як першочергові у спільній Українсько-Угорській протипаводковій Програмі, яка була затверджена Уповноваженими Урядів з питань прикордонних вод та отримала підтримку Європейської Стратегії щодо Дунайського Регіону, і в ТЕО рекострукції Батарської меіоративної системи. У рамках проєкту здійснено реконструкцію лівобережної дамби річки Тиса між селами Теково і Гетеня довжиною 9,5 км, що є основним інфраструктурним елементом проєкту SAFETISZA на українській території. Будівельні роботи тривали у 2019-2022 роках і фінансувалися з двох джерел, за рахунок коштів гранту Європейського Союзу, а також коштів державного бюджету. Завдяки цим роботам вдалося завершити реконструкцію лівобережної захисної дамби р.Тиса довжиною близько 32 км на ділянці смт.Вилок – смт.Королево, що забезпечує захист від паводків населених пунктів та прилеглих територій Затисянщини. Крім цього, виконані роботи з влаштування берегоукріплення, переїздів, екслуатаційної дороги по гребеню дамби, закуплено обладнання та експлуатаційну техніку, проведено інформаційні заходи. Менеджер подякувала угорським експертам за успішне виконання заходів проєкту на угорській території та участь у спільних заходах, зазначивши, що цей проєкт є добрим прикладом багаторічної налагодженої співпраці українських та угорських водогосподарських організацій.